Værktøjsbeskrivelser


DE VISUELLE DIGITALE VÆRKTØJER

BLOGGER:

Link til tjenesten:  http://www.blogspot.com
 Beskrivelse og formål med valg af værktøjet:
En blog er per definition en digital dagbog, en såkaldt weblog som indeholder mulighederne for at implementere lyd, billede og video. Bloggen kan bruges af alle og er gratis. Det er muligt at gøre indlæggene enten offentlige eller private, dvs. At de kan ses af andre end dem, der er inviteret. Bloggen skal løbende opdateres med nye indlæg, som samtidigt  kan kommenteres.
Bloggen er eminent til produktion og formidling, samtidig med at man hele tiden deler viden og kan benytte sig af de kommentarer, der måtte dukke op.

Bloggen som digital portofolio, projektplatform og samlingssted for alverdens medier.
Bloggen startede som et digitalt dagbogs fænomen tilbage i 90’erne, er i dag gået hen og blevet hver mands eje. Enhver avis, de fleste firmaer og mange institutioner har tilkoblet en blog til deres hjemmeside.
I skolesammenhæng er bloggen  eminent til at samle medier som film, lyd og tekst i et samlet hele. Og når vi i dag taler så meget om mediekonvergens, er bloggen det sted hvor 2 plus 2 kan gå hen og blive 5.

Bloggen er både på dansk og engelsk og er yderst brugervenlig.
Bloggen arbejder blandt andet sammen med YouTube, så det er let, at søge og finde relevante videoklip. Eleven kan designe og tilføje de gadgets, der er væsentlige for den enkelte og fjernes igen med et enkelt klip, hvis det er det man har brug for. Bloggen har en indbygget historik og kan embede via medieoploaderen. Er man en gang oprettet kan man i øvrigt også lave alle de blogs man har lyst til, fra sin computer eller sin mobil.
Det er praktisk at oploade de filer man vil benytte på Bloggen fra en Dropbox. Det er nemt at arbejde med og opdateringen slår straks igennem.

Målgruppe: mellemtrinet (læreroprettet) og udskolingen.

Eksempel på undervisningsforløb:
Sådan laver du arbejdsrum, se linket på Bloggen            

Vær opmærksom på:
At du ikke kan vedhæfte en tekstfil, men den embeddes direkte ind i bloggen f.eks. fra www.scribd.com (her laves en konto først), diasshow embeddes via www.slideshare.com
Se brug af Dropbox ovenfor!

PREZI:
Link til tjenesten:
http://www.prezi.com

Beskrivelse og formål med valg af værktøjet.
Prezi er en cloud-baseret præsentations software, der åbner en ny verden mellem whiteboard og dias.
Prezi er et anderledes formidlingsværktøj, som både kan embedde lyd, billeder og levende video.
Prezis zoomable lærred gør det sjovt at udforske ideer og forbindelserne mellem dem.
Prezi skaber visuelt fængslende præsentationer, der fører brugerne ned ad en sti af opdagelse og fascination.
Prezi kan bruges i alle fag og til tværfaglige projekter.
Der er mulighed for at importere sine Power Point (transformere) til Prezi.
Se video for præsentation af Prezi:
Se video for hvordan du bruger Prezi:

Målgruppe:  4. til 9. klassetrin

Eksempel på undervisningsforløb: 
Kan bruges til at lave levende mindmaps. Præsentationer f.eks. i forbindelse med projektopgaven. Hvem er jeg præsentation. Se:

Forberedelse:
Opret din Prezi som en student /teacherlicens. Det vil sige en skolekom-email som bliver dit brugernavn. Kodeord bestemmer du selv.

Hvor er det bedst at man gemmer sine produkter?
Produkterne bliver automatisk gemt på ens Prezi platform i Skyen.
Produkterne kan downloades til egen pc og afvikles offline.
Hvis der optræder video i præsentationen skal præsentationen afvikles online.
Med en skolekom-adresse får man gratis adgang til at kunne gemme sine projekter privat.

Vær opmærksom på:
Tjenesten konverterer automatisk produktet om til det rigtig format.
Problematik omkring hvilke linkstyper der kan embeddes i Prezi.

Ophavsret:
Der er mulighed for at præsentere produktet både public (offentlig) eller privat

BAMBUSER
Link til tjenesten:
www.bambuser.com

Beskrivelse og formål med valg af værktøjet:
Bambuser er et formidlingsværktøj, som gør det nemt at producere levende video og lagre dem online i skyen.
  • Bambuser er en gratis, let at bruge live-video-tjeneste, som giver brugerne mulighed for hurtigt og nemt at sende, se og dele live video via mobiltelefoner og computere. 
  • Bambuser giver også mulighed for øjeblikkelig deling til verdens foretrukne sociale netværk.
  • Bambuser er udviklet i 2007 og er den førende leverandør af videotransmission til interaktive platforme for forbrugerne, medie-virksomheder og brands.
  • Med understøttelse af over 320 forskellige mobile enheder på verdensplan, gør Bambuser det muligt for enhver hurtigt og nemt at udnytte styrken ved videodeling.
  • Bambuser er en interaktiv måde at sende real-time video, der giver brugerne mulighed for hurtigt og nemt dele live videoer med venner, til alle deres foretrukne sociale netværk, herunder Facebook, Twitter og mange flere.
  • Bambuser giver brugerne en underholdende og effektiv oplevelse at interagere og dele video med vennerne via real-time
    video.
  • Bambuser kan bruges i alle fag og til tværfaglige projekter.

Målgruppe: Fra 13 år

Eksempel på undervisningsforløb: Tjenesten kan bruges som et videosproglaboratorium, lave videodagbog ved projektopgaven, lave egne liveoptagelser til TV-studie. Se ”How to use bambusser” på YouTube

Forberedelse:
Man laver sit eget log-in. Det kan være dit eget Uni-log-in.
Husk at der skal streames direkte til kanalen, man kan ikke flytte filer imellem kanalerne.

Hvor er det bedst at man gemmer sine produkter?
Produkterne bliver automatisk gemt på ens Bambuser-kanal i Skyen. Husk Privat!

Vær opmærksom på:
Eleven skal være 13 år for at have en Bambuser-konto.
Tjenesten konvertere selv produktet om til det rigtig format.
Ophavsret: 
Der kan uploades både til en public og en privat platform (Kanal).

 YOUTUBE
Link til tjenesten:
http://www.youtube.com

Mere end. end 100 millioner videoklip ses- og 65.000 uploades hver dag verden over. YouTube lever fuldt ud op til at være en del af de sociale mediers verden. Først og fremmest er det gratis. Desuden kan brugeren på YouTube dele, lære og interagere med hinandens filmklip, Udover at uploade og downloade film kan man også oprette sin helt egen kanal, hvor relevante filmklip kan blive brugt enten i offentlig eller privat regi. YouTube foregår akkurat som Google søgemaskine. Et ord/sætning tastes ind og derefter søger programmet efter relevante filmklip. Associerede filmklip bliver samtidig vist I højre side af skærmen, så man har mulighed for at klikke videre, hvis den første søgning ikke giver noget resultat. Der kan både uploades egne som andre produktioner, hvis der dog ikke er tale om copyright. Det er det muligt at embedded filmklip, så disse eventuelt kan pastes ind I en blog.

Eksempel på undervisningsforløb:
Lav en video-portfolio ved at oprette en kanal som bruges til dagbog.

Målgruppe: mellemtrin og udskoling.

Forberedelse:
En god ide er at have en Gmail konto, da brugeren af den vej automatisk kan logge ind med sin Gmail konto og samtidig få mulighed for at oprette en YouTube kanal.
Vær opmærksom på alderskravet 13 år, samt forældretilladelser. Ellers er det blot at gå til www.youtube.dk og så oprette sig som bruger. Man kan dog kun gemme sine produkter i en oprettet kanal, hvis man har en Gmail konto.
Formater kan gemmes i VMV, MPEG, AVI og MOV.

Vær opmærksom på
Der er mulighed for at uploade produktet både til som public og en privat.
Derfor tjekkes at eleverne kun har brugt tilladte film, musik over overholdt regler for god adfærd på nettet og med hensyn til brug af fotos af klassekammerater mv.

  
MINDMEISTER
Link til tjenesten: www.mindmeister.com

Beskrivelse og formål med valg af værktøjet:
Mindmeister er bl.a. et analyseværktøj der kan benyttes til brainstorming, organisering og overblik i forbindelse med ideudvikling og fremlæggelse. Mindmappen er en måde at uddrage og fokusere på det væsentlige i en læst tekst og i den enkelte eller gruppens projekttanker. Mindmaps kan bruges i alle fag og til tværfaglige projekter.

  • mindmappen kan indeholde fotos, illustrationer, tegninger og der kan indsættes noter, billeder, ikoner og bilag med farver
  • mindmap kan deles med andre og filter-funktionen  (ved hjælp af en historikfunktion/forskellige farver) kan selve processen følges og den
enkeltes bidrag kan optælles
  • der kan arbejdes med  specielle arbejdsopgaver med tidsangivelse af arbejdsplan
  • flere mindmaps kan bindes sammen med links
  • mindmaps er en del af en proces, og beskriver en proces
  • historikfunktionen bruges også til at genskabe en mindmap hvis nogen kommer til at slette noget.
  • klone-funktionen kan bruges til at angive såvel opgave som løsning/facit
  • på en interaktiv tavle deles mindmappen mellem eleverne og tavlen
  • Mindmappen kan eksporteres til formaterne pdf og rtf

Målgruppe:
3.-9. klasse, de yngste elever kan starte med at lære teknikken ved at tegne mindmaps på A3-papir.

Eksempel på undervisningsforløb:
Mindmaps kan bruges til spil, gættekonkurrencer, ordbøger.
Lav f.eks. mindmaps sammen med elever i 3. klasse til projekt om vand, eller om sko i matematikundervisningen og tematiske fysiknotater i 9. klasse.

Forberedelse:
Programmet er frit tilgængeligt i projektets første år med Uni-log-in. Siden er det lagt under LÆR-IT-som Svendborg Kommune har abonnement på.
Husk at logge ind ved at trykke på log-in, gå ned til Uni-Log-in m.fl. og vælg Uni-Log-in.
Produkter gemmes i ”skyen”, men kan også gemme direkte på sin computer.


WORDLE

Link til tjenesten: Wordle.net: http://www.wordle.net/

Eksempel på brug af wordle.net ved at indsætte og bearbejde forordet til For-kataloget.

Beskrivelse og formål med valg af værktøjet:
Wordle.net er et redskab til at danne en ordsky som baseres på de hyppigst anvendte ord i de indsatte sætninger (kvantitativt).
Formålet er at fokusere på de ord der kendetegner en given tekst, det vil sige finde ord, der er væsentlige og fremhæves
Ved informationssøgning på internettet kan dele af teksten på et link indsættes og eleven kan spejle sin søgning ved at se om de tydelige ord er aktuelle for den tekst man søger, eller man kan få nye ideer/synonymer.
Værktøjet har sin force i det visuelle udtryk og komparative funktion.

Målgruppe:
3.-9. Klasse

Eksempel på undervisningsforløb:
Man kan enten skrive direkte i rammen før der trykkes på GO, eller man kan copy-paste en tekst ind.
Ens ordbillede kan behandles ved f.eks. at filtrere de mest anvendte danske ord (og, som, at osv.) samt bearbejde layoutet. Antal ord kan indskrænkes, ord kan fjernes osv.
En klassiske øvelse er at sammenligne Barack Obamas indsættelsestale fra 20.01.2009 (dansk oversættelse f.eks. på DR.nyheder) med George Bush´s fra 20.01.2005

Forberedelse:
Når man har sat linket ind i Url´en er man på, ingen konto, ingen log-in.

Vær opmærksom på:
Produktet gemmes enten frit tilgængeligt i ”skyen” eller på computeren ved at klikke: Print, arkiver som pdf.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar