Omvendt brainstorming

Her følger linket til nogle af jeres ideer:
Hør indslagene:
https://www.dropbox.com/s/6x1okh1zg17k8cu/Hornstrup%20omvendt%20brain.m4a

Opskriften:

For at videreudvikle brainstormingsmetoden kan eleverne arbejde med omvendt brainstorming hvor én ide giver mange nye ideer. Denne form for brainstorming bruges således til at få flere idéer end ved almindelig brainstorming.

De fire faser er karakteriseret ved at starte med en positiv opgave i fase 1.
Fase 1
Opgaven formuleres positivt.
Man kan f.eks. stille spørgsmålet: Hvordan kan vi ændre vores læringskultur så vi arbejder med medialisering i stedet for implementering af it
Varighed ca. 3 minutter
Fase 2
Opgaven vendes til den negative version.
I vores eksempel fra før – om hvordan man kan sørge for at vi gør som vi plejer, at vi ikke tænker i brug af elevernes mediekompetencer og ikke udvikler elevernes faglige læsning i forbindelse med projektarbejdet.
Varighed ca. 3 minut.
Fase 3
Her skal de negative idéer produceres ud fra den negative opgaveformulering. Først nu begynder en egentlig brainstormingsfase med samme regler som ved ordinær brainstorming.
I vores eksempel vil det vil sige, at man skal beskrive,  hvordan man vil gøre udvikling umulig, hvordan vi sørger for at ingen tænker på at læring kan foregår på nye måder, hvordan vi sørger for at elevernes brug af sociale medier holdes ude af skolen, hvordan lærerne gør som de plejer og ikke får lyst til at gå nye veje mv.
Varighed ca. 20 minutter.
Fase 4
Den sidste fase er den positive, hvor man igen vender hver enkelt negativ idé til flere positive ideer.
Eksempel:
Hvad skal der til for at udvikling omkring læring med medier gøres mulig,
hvordan vi sørger for at læring foregår på nye måder
hvordan bruges elevernes omgang og brug af sociale medier på konstruktiv måde i undervisningen
hvordan ændres en læringskultur så lærere, ledere, elever får lyst til at gå nye veje mv.

Altså bliver én negativ idé til x antal positive idéer. Har man f.eks. skrevet 20 negative idéer op, kan slutproduktet nemt løbe op i hundredvis af positive.
Der kan beskrives, hvordan der etableres
Læring med nye metoder, redskaber, veje
Brug af gratis, eksisterende værktøjer,
Brug af disse på nye måder sammen med eksisterende værktøjer
Nye vejlederrelationer og metoder
Nye mediekompetencer
Paradigmeskift i forhold til vejledning
Paradigmeskift i forhold til tænkning omkring progression
Italesættelse af begreber som medialisering
Nyt syn på begrebet didaktik
Osv.
  
Varighed – indtil alle idéer er på bordet, men kun så længe processen er konstruktiv.
Opgaven skal løses i grupper, alt skrives ned, og man må ikke kritisere eller vurdere på andres idéer, mens arbejdet står på.

Alle 4 faser skal løses hver for sig og være klart adskilte for at få det optimale udbytte af arbejdet.


Kilde: ”Bedre mødekultur” af Kirsten Andersen, Forlaget Mnemosyne kurser & Forlag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar