Hør indslagene:
https://www.dropbox.com/s/6x1okh1zg17k8cu/Hornstrup%20omvendt%20brain.m4a
Opskriften:
For at videreudvikle
brainstormingsmetoden kan eleverne arbejde med omvendt brainstorming hvor én
ide giver mange nye ideer. Denne form for brainstorming bruges således til at
få flere idéer end ved almindelig brainstorming.
De fire faser er karakteriseret
ved at starte med en positiv opgave i fase 1.
Fase 1
Opgaven formuleres positivt.
Man kan f.eks. stille
spørgsmålet: Hvordan kan vi ændre vores læringskultur så vi arbejder med
medialisering i stedet for implementering af it
Varighed ca. 3 minutter
Fase 2
Opgaven vendes til den
negative version.
I vores eksempel fra før – om
hvordan man kan sørge for at vi gør som vi plejer, at vi ikke tænker i brug af
elevernes mediekompetencer og ikke udvikler elevernes faglige læsning i
forbindelse med projektarbejdet.
Varighed ca. 3 minut.
Fase 3
Her skal de negative idéer
produceres ud fra den negative opgaveformulering. Først nu begynder en egentlig
brainstormingsfase med samme regler som ved ordinær brainstorming.
I vores eksempel vil det vil
sige, at man skal beskrive, hvordan man
vil gøre udvikling umulig, hvordan vi sørger for at ingen tænker på at læring
kan foregår på nye måder, hvordan vi sørger for at elevernes brug af sociale
medier holdes ude af skolen, hvordan lærerne gør som de plejer og ikke får lyst
til at gå nye veje mv.
Varighed ca. 20 minutter.
Fase 4
Den sidste fase er den
positive, hvor man igen vender hver enkelt negativ idé til flere positive
ideer.
Eksempel:
Hvad
skal der til for at udvikling omkring læring med medier gøres mulig,
hvordan
vi sørger for at læring foregår på nye måder
hvordan
bruges elevernes omgang og brug af sociale medier på konstruktiv måde i
undervisningen
hvordan
ændres en læringskultur så lærere, ledere, elever får lyst til at gå nye veje
mv.
Altså bliver én negativ idé
til x antal positive idéer. Har man f.eks. skrevet 20 negative idéer op, kan
slutproduktet nemt løbe op i hundredvis af positive.
Der kan beskrives, hvordan
der etableres
Læring
med nye metoder, redskaber, veje
Brug
af gratis, eksisterende værktøjer,
Brug
af disse på nye måder sammen med eksisterende værktøjer
Nye
vejlederrelationer og metoder
Nye
mediekompetencer
Paradigmeskift
i forhold til vejledning
Paradigmeskift
i forhold til tænkning omkring progression
Italesættelse
af begreber som medialisering
Nyt
syn på begrebet didaktik
Osv.
Varighed – indtil alle idéer
er på bordet, men kun så længe processen er konstruktiv.
Opgaven skal løses i grupper,
alt skrives ned, og man må ikke kritisere eller vurdere på andres idéer, mens
arbejdet står på.
Alle 4 faser skal løses hver
for sig og være klart adskilte for at få det optimale udbytte af arbejdet.
Kilde: ”Bedre mødekultur” af Kirsten Andersen,
Forlaget Mnemosyne kurser & Forlag
Ingen kommentarer:
Send en kommentar