Digital dannelse:
Evne til at indsamle, kritisk bearbejde og anvende materiale
fra nettet, at forstå dialog på nettet og deltage i den, at etablere,
vedligeholde, udvikle og beskytte en digital identitet, at lære nyt,
eksperimentere, producere selvstændigt digitalt materiale
Kort sagt: færdigheder, kompetencer og dannelse.
Digitalisering:
Digital betyder ”beskrevet med tal”. Ved en digitalisering
omkodes budskabet (foto, tekst osv.) til digitale værdier. QR-koder og
stregkoder er eksempler på digitale koder
Modalitet:
Definition: Modale er mærke på eller i et medie
Multimodalitet bliver hermed samspillet mellem flere modaler
F.eks.:Tekst, illustration, foto, video, lyd mm.
Medialisering:
Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger.
Medialisering drejer sig om kultur, medier og læring. Medialisering kan defineres således: ”Ved
medialisering af samfundet vil jeg overordnet forstå den proces, hvor samfundet
i stigende grad underlægges eller bliver afhængigt af medierne og deres logik.
Denne proces er kendetegnet ved en dobbelthed af, at medierne integreres i
andre samfundsinstitutioners virke, samtidig med at medierne selvstændiggør sig
som en institution i samfundet”.
Stig Hjarvard
Mediepædagogik:
Et mediepædagogisk begrebsapparat, der bygger bro mellem
hverdagens mediebrug og skolens mediekultur, kan understøtte udviklingen af et
nyt didaktisk afsæt.
Der skal derfor udvikles principper for en dialogisk
mediepædagogik, der favner spændingsfeltet mellem leg og læring, mellem
uformelle og formelle læreprocesser.
Mediepædagogik er i min forståelse et dynamisk begreb, der
rummer viden om:
1) Mediekultur og mediesocialisation; hvorledes medier
indgår i børns og unges hverdagsliv, og hvilken betydning de har for deres
identitetsdannelse og sociale fællesskaber.
2) Medieundervisning; hvorledes arbejdet om og med medier
udvikles og tilrettelægges som læreproces.
3) Undervisningsmedier; hvorledes it-baserede læremidler og
digitale læringsplatforme udvikles og håndteres i pædagogisk praksis.
Der er således tale om udvikling af professionsviden i
relation til det mediepædagogiske felt, som er af helt grundlæggende betydning
for udvikling af lærerens professionspraksis. Der skal i den forbindelse
udvikles et mediepædagogisk begrebsapparat.
Def. Ole Christensen:
Mediedidaktik:
Mediedidaktik er en kritisk refleksion over hvordan og
hvorfor medier kan bruges som læringsredskab.
Def. af Nikolaj Frydensbjerg Elf, Adjunkt, ph.d., IFPR,
Syddansk Universitet
Stilladsering:
Jerome Bruner-begreb. At sætte rammer, forenkle,
retningsgive. At give eleverne nogle spilleregler.
QR-kode:
QR kode er en form for todimension stregkode. QR
betyder quick response
Man kan f.eks. brug følgende http://www.qrstuff.com
At linke og embedde:
Man kan f.eks. brug følgende http://www.qrstuff.com
At linke og embedde:
At linke betyder at man bruger sites URL (URL betyder Uniform Resource Locator – på dansk
Enhedsressourcefinder. En URL bruges til at beskrive adressen af en bestemt ressource på
internettet.):
F.eks.
Indlejring kaldes embedning. Der bruges en kode som f.eks.
sættes ind i en blog via html.
Man kan finde embedkoder i f.eks. Youtube ved : del,
indlejring (fx i YouTube)
Det kan se således ud:
<iframe width="560"
height="315"
src="http://www.youtube.com/embed/8UVNT4wvIGY?rel=0"
frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Web 1.0, 2.0 og 3.0
Web 1.0 drejer sig om bruger-generation. Det er
Top-down-styret.
Web 2.0 blev opfundet af Tim O´Reily der taler om relationer
mellem mennesker i cyberspace vha. sociale software f.eks. wikis, chat, blogs
Web 3.0 handler om et semantisk begreb som ikke blot kan
læse data men også forstå data. Der tales om at man måske om 10-20 år kan tale
med køleskabet og mange andre dagligdags ting. Se
Sociale medier:
Internetsteder som Facebook, Twitter, Skype og YouTube hvor man kan skrive, tale, chatte, vidensdele.
Internetsteder som Facebook, Twitter, Skype og YouTube hvor man kan skrive, tale, chatte, vidensdele.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar